Поглеждам последната дата, на която съм писала в тази категория и виждам, че е минала една година, а аз не съм отчела ни рождения ден на Матеа, ни този на името й на 16-ти този месец, въобще, тази година голямо падение :)
И понеже няколко души ме разпитваха за училището, ще гледам да съм максимално обективна и полезна с редовете надолу, а в междуредията ще вмъкна по някое откровение, отправено към моята ученичка, за да може след време да има пълното право да ме обвини във всички злини на света, защото ако не майките, то кой друг може да е виновен за всички световни драми ;))
И така, Матеа стана на 7-пораснала, здрава, доволна и вечно нахилена госпожица със свое мнение по абсолютно всички въпроси! Нямах никакво време да пиша тогава, понеже бях заета да разрешавам по-екзистенциално-метафизични въпроси, свързани с преместването ни в напълно нова страна, което не мина без някои изненади, но по-важното е, че в крайна сметка всичко се разреши добре и се наместихме в новата реалност без особени сътресения и тя започна училище на 29-ти август. Тук в Холандия (пардон, Нидерландия), учебната година не започва на 15-ти септември и има повече ваканции, за да може децата да прекарват достатъчно време у дома, с близките си и да не се самоотглеждат по улиците. Децата тръгват на училище на 4 годинки в Праймъри скуул и целта на тукашната образователна система е да отглежда спокойни, емоционално здрави, нестресирани деца в една страна, известна като страната на свободата в Европа. Ето защо Уницеф е отчел тази нидерландска особеност като "производител" на най-щастливите деца в света. Ако съдя по начина, по който Матеа се вписа светкавично в училището, което посещава, това вероятно е твърде близо до истината.
Как изглеждат нещата отвътре?
На училище се ходи с колело. Вероятно над 95 % от родителите тук водят децата си на училище по този начин. Независимо дали имат едно или 4 деца- всички малки са в дървен кош, по големите отпред и отзад на седалки. Независимо дали е 2 градуса и вали леден дъжд, тук това никого не впечатлява. На мен ми докарваше недоумение само първия месец, след което стоически приех, че това е положението, дъждът е част от нидерландския чар като островърхите къщурки и няма да ме спре да въртя педалите на всяко излизане :) Всички са въоръжени с дъждобрани, местните масово са без шапки и по къс ръкав изпод дъждобрана, калена нация и това си е. Аз все още се изживявам като някоя Силика- добре опакована с шапка до миглите, с поларени ръкавици и солидно яке и не спирам да се втрещявам всяка сутрин в 8.30 като видя дете с ботуши и къс клин/ панталони, а от носа висят 2 Пулсатилски недразнещи сопола, които изглежда тук на никой не правят впечатление, освен на мен, понеже ме връхлитат шантави идеи за индикирани предписания :)))
Та колелото е основно средство за придвижване, а и не само. Местните имат супер пестеливо мислене по отношение на природните ресурси, стремят се да не замърсяват, да живеят живот максимално далеч от суетния, да пестят гориво, ток, вода, пространство не защото не могат да си ги позволят, а защото ги е грижа за това какъв свят ще наследят децата им след примерно 20 години. Съответно наследниците растат с друг тип самосъзнание и не получават последния Айфон за 5-тия си рожден ден. Втората ръка тук процъфтява, независимо дали става дума за колело, за книги, за техника или за обзавеждане. И резултатите от това са видими с просто око- няма трафик, няма мръсен въздух, няма свръхпотребление и свръхконсуматорство. А тези, които имат по-големи финанови възможности, си купуват Тесла, която може да мине на 10 см от теб без дори да я чуеш. В никой случай не може да се види такава концентрация на луксозни возила, управлявани от 20 годишни младежи, на каквато съм се нагледала в София. И смятам, че тази философия също е много образователна за децата. Раздвам се на личното ми скромно возило за 100 евро и се чувствам добре, че то се вписва нетоксично в пейзажа наоколо :)
Колелото е не само средство за придвижване, то е и форма на активен двигателен режим, пенсионерите например са си една разкошна гледка- белокоси, с пригледна, подредена прическа, спортни дрехи, усмихната физиономия, стегнати фигури, поздравяват ви, дори да не ви познават лично. Затлъстяването тук е екстремна рядкост, наблюдавам този факт на всяко излизане навън и съм категорична.
Отсечката до училището взимаме за 12 минути байкване като гледката навсякъде е красива- зелени площи с много патици, яребици и лебеди, които се разхождат свободно, лежерни канали с птичи гнезда- плавателни или не, с лодки или без, алеите са добре поддържани, ясно обозначени, по улиците никъде няма ни една дупка. Като вали фин дъждец и грее слънце едновременно, навсякъде се наблюдават дъги, често по 2-3 накуп, много зареждащо и цветно. Като вали обаче леден дъжд само се моля да не е от оня тип, примесен с вятър, който ти се забива в лицето като зле направена акупунктура :) Няма начин, просто спираш да се противиш и приемаш философски реалността- каляваш тялото и характера едновременно и си казваш "На всичките плюсове, това да му е кусура" :)
Вратите на училището се отварят в 8.30 и точно в 9 се заключват, който дошъл- дошъл. При няколко системни закъснения, детето подлежи на изключване. Холандските правила са си железни и децата се учат да спазват установен ред от малки. Този ред поддържа хармоничния порядък и функционирането на една чудесно работеща система. Система, която никой не се чуди как да прецака. И същият този ред възпитава отговорност към времето на другите, както и към своето собствено. На входа винаги има дежурен усмихнат учител, който поздравява с ръкуване и "Goedemorgen" поотделно всяко едно от децата. Родителят може да остане 10 минути в класната стая с детето си, докато то се адаптира, да полюбопитства каква ще е днешната тема, да насърчи детето си и да си побъбри с другите майки. Това е и времето, в което учителя може да коментира нещо във връзка с поведението или навиците на детето, ако е наблюдавал нещо тревожно.
На входната врата има пиктограми, които подсказват на детето, че има 5 начина да поздрави учителя си на влизане- с ръкостискане, с прегръдка, с give me 5, с "good morning" или пък с "goedemorgen". Защо не? Може пък точно днес да не ти се говори :)
Още първия учебен ден на всички родители бяха раздадени листи, на които трябваше да запишем старателно всичко характерно за детето, което трябва да се знае от учителите. Хранителни навици, алергии, специални нужди и пр. Та учителките, които обслужват групата на Матеа, бяха осведомени още първия ден, че тя е на веган хранене, лекува се изцяло хомеопатично и в случай на проблем да звънят първо на мен. Бях много изненадана, когато споделих тези факти и отсреща Мис Шантел (класната) ми каза " O, really, how nice!", обикновено съм се настроила да чувам "Е, това не е ли малко крайно?!". Писала съм подробно някъде измежду постовете във ФБ за първия учебен ден, да не се повтарям :)
Още първата седмица се прави родителска среща face to face, на която се доизясняват подробностите, свързани с характера и навиците на детето, има ли нужда от психологическа помощ за прехода в новата страна или някакви други негови специфични нужди. Уточнявам, това е държавно училище, което се финансира изцяло от държавата, родителите участват с годишен контрибюшън на базата на доходите си- пари, които се използват за занимания на открито, музеи, галерии, музикални събития, уъркшопи и всякакви културни ивенти. Държавата ви оставя да решите как да процедирате с ваксинациите- ваше конституционално право е да си ги сложите или да ги откажете. Отговорностите от изборите ви също са си ваши. Личният лекар е задължителен за детето, но дали ще го посещавате си е ваша работа. Може пък да изберете да се лекувате холистично и вашата здравна осигуровка да покрива лечението на детето ви при алтернативен специалист. Та избрахме си ние личен лекар без въобще да съм му виждала физиономията :) Най-после да срещна адекватно правителство, което е измислило нещо умно и да си плащам данъците не просто по задължение, както през годините на целия ми 20 годишен трудов стаж в БГ, а с удоволствие, понеже знам, че отиват за нещо смислено и измислено в полза на средно статистическия свободен гражданин и на средната класа въобще.
Класните стаи са мънички, мебелировката и аксесоарите са дървени, няма нищо излишно, нищо токсично. Холандските домове също са мънички и това е част от действителността тук- миниатюрни и много шик решени пространства с много скандинавски минималистичен стайлинг- никакви излишества, всичко се ползва и разходва разумно и с мисъл за опазването на утрешния ден.
Учебните часове са до 15 ч., в сряда до 12.30. След тях има свободно избираема заетост, нещо като родната занималня, на която тук й казват BSO до 18,30, която се заплаща от родителите и не струва никак малко. Според холандския модел семейство, жените основно си гледат децата (или се трудят на 4 часов работен ден), които често са 3-4 на брой, а мъжете се грижат за материалната обезпеченост. Затова тук учебния ден е кратък и ако можеш да си позволиш BSO, значи че и двамата родители са заети с печеленето на пари. По принцип тук времето за семейството е особено на почит, затова холандската образователна система е преценила, че е важно малките деца да прекарват време с майките и близките си, а на бащите е позволено 2 дни в седмицата да работят от дома си (за професиите, които го позволяват- най-вече за тези, работещи интелектуален труд).
Майките са изключително въвлечени в училищния процес, особено по време на празници или специални активности, така се създава общност, в която всяка жена помага на другите с всичко, което е по силите и компетенциите й. Проверката за въшки например, също се извършва от дежурни майки, които се сменят на ротационен принцип. Както може да се сетите, на мен се падна честта да се занимавам с креативните дейности, както и с healthy кулинарията на всички събития :)
В училище всяко дете се храни от кутия, приготвена в дома му. Не се разрешава внасянето на никаква нездравословна храна- бисквити, чипс, солети, снакс, шоколадови и захарни творения, торти и въобще всичко, което влиза в графата джънк. Като има рождени дни или други събития и родителя иска да почерпи децата, разрешено е да се раздават сурови плодове и зеленчуци. За всичко е помислено така, че да благославяш тая система по 3 пъти на ден. Защото училището редом с родителството е призвано да възпитава устойчивост и добри навици.
Родителите при добро желание, четат книги на децата на родния си език в клас по график. Първия месец аз четох една очарователна малка книжка за приятелството на български и всички деца ме питаха дали съм от Украйна :)) Така учениците обогатяват културата си, слушайки разнообразна реч, информират се и за страната, от която идва всяко дете, разширяват кръгозора си, растат в мултикултурна реалност. Оказа се, че в клас от 17 деца, имаме само едно холандче, всички други деца са такива като нашето- деца на емигранти от цял свят-- Америка, Мексико, Русия, Словакия, Египет, Индия, Азербайджан, Йордания, Италия, Франция, Южна Африка и т.н. Една малка детска асамблея на мира и приятелството :) Майките са въвлечени с помощ за всеки един от празниците, на които децата се радват в училище и които са повод за нещо забавно и различно, извън обикновения делник- Хелоуин, Синтер Мартен, Синер Клаас и пр. Така че тук думата "общност" наистина значи нещо много съществено и смислено- взаимопомощ на всички нива, приятелство и сътрудничество в името на това да направим училището на децата си по-интересно, по-живо, по-арт, по-топло на чувства и по-образователно без стрес.
Всеки месец учебния процес се движи по конретна тема, в края на която децата подготвят свой проект, който презентират пред останалите деца и родители. В края на темата родителите са поканени в клас на т.нар "exit point"- кратко обсъждане какво са научили децата по темата и какво са сътворили. Сигурно не е чудно за никой, че учебната година започна с "We are what we eat" и цял месец задачи се решаваха на принципа на "колко прави 2 ябълки + 2 черешки", отборите по физическо са "малинка" и "боровинка", и буквите се учат според "a" like an apple и т.н.. Целият процес е игра, няма домашни, няма зубрене, има насърчаване на потенциала на всяко дете и развиване на умението му да мисли креативно, да изразява себе си находчиво и творчески, да не расте потиснато, смачкано и без самочувствие, както и да умее да презентира идеите си пред останалите. Училище, което възпитава мислещи хора без натиск и без зубрачески манталитет.
След училище, за децата, които не ходят на BSO, има възможност да се посещават занимания 1.5 ч. по Наука, Пеене, Капоейра, Развитие на мисленето, Танци, Фитнес, Френски, Арт Студио, Драма и някаква активност, наречена "Peacemaker village", която като концепция още не ми е много ясна, но я разучавам. Имаше и още няколко други активности, които не запомних :) Всички те се водят от майки, чиито деца са ученици в същото училище и се провеждат на територията на училището. Ето отново идеята за изграждане на жива общност.
Учебните часове се водят на холандски и английски успоредно, като има 2 дни, в които преподаването е само на холандски. Това обяснява защо като срещна човек на улицата на 80+, той знае чудесен английски, абсолютно всеки един възрастен човек го говори със завидна лекота., сякаш му е роден.
Няма национализъм, няма изтъкване на национална принадлежност. В училище всички деца са деца на света и се възпитават като такива в космополитен дух. Няма гордост заради факта, че в джоба си носиш еди какъв си паспорт. Нивото на толерантност е на изключителна висота. Усилията са насочени към това децата да растат като приятели, да си помагат и да се отнасят с уважение един към друг, независимо от раса, цвят на кожата, език, етнически навици. Системата е прозряла, че национализма е много близо до фашизма и отрано се е погрижила да ликвидира всякакви зачатъци на националистични недоразумения. Не случайно националния празник на Нидерландия е почивен ден веднъж на няколко години. Мързелът никак не се толерира и такава силна икономика не се прави от хора, които бездействат и обикалят пейките по парковете, докато държавата им плаща от парите на тези, които реално пълнят хазната с данъците от труда си.
След училище, както и уикендите децата непрекъснато си ходят на гости. Покрай тия "гости" и ние научихме много за характеристиките на далечни страни, така че подобни практики са си едно отлично разширяване на кръга от познания, повишаване нивото на говоримия английски и генериране на много забавни моменти покрай общите вечери и игри.
И така, в тази привидно фриволна образователна система, в която никой не е насилван на нищо и никой не се пъне да става Айнщайн, ако няма качества за това, да се чуди човек как холандските университети са в първата 5-ца на най-добрите в света. И как възпитават новатори, хора мислещи, креативни, съзидателни, толерантни, космополитни, отговорни и отворени към света, понеже тук да имаш качествени и силни идеи е нещо, което истински се цени и уважава. А най-ценното умение, на което учи местната образователна система е умението да срещаш адекватно живота, да мислиш и решаваш проблеми самостоятелно.
Дафи Парталска
17:58 | 12.Jan.2020Благодаря за споделената информация!Беше ми много полезна!Ще запознавам децата с тази прекрасна страна и изучам всичко свързано с нея.Поздрави!Радвам се, че сте попаднали на място, което ви харесва и удовлетворява!